Otizm’ li çocuklar da benlik
algısı tam oluşmadığı için kendilerinden bahsederken isimlerini telafuz ederler. "Ben
benim" zamirleri ve eklerini kullanmazlar. Örnek vermek gerekirse konuşabilen bir otizmli birey kendi isteklerini "Ben susadım" yerine “Ali
susamış." , "Benim annem" yerine "Ali’nin annesi", "Ben yaptım" yerine "Ali yaptı.” diyerek ifade eder. Konuşamayan birey ise anlatmak için farklı yollar seçer.
Otizm’li çocuklarda benlik
algısını geliştirmek için, önce kendisinin farkına varmasını sağlayarak
farkındalığı artırmak gerekir.
Bunun için çocuğunuzun adını
söylerek “…. kim?” diye sorun. Etkinlik bitince “Kim yaptı?” diye sorun. Aynı şekilde “ben” demesini sağlayın.
Belli bir süre sonra fiziksel
desteği keserek, model olun. Yoğun ve sık aralıklarla tekrar edin.
Soru kalıplarını değiştirip,
günlük yaşamın içine yayın. Çocuğunuzu bağımsız şekilde sorularınıza cevap
vermesi için motive edin. Göreceksiniz çocuğunuz belli bir süre sonra kendi ile
ilgili sorulara “ben-benim” diyecek yada
kendini göstererek cevap verecektir.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder